Hem Allmänna villkor

Avfallsbolagets villkor

Här kan du ta del av Avfallsbolaget allmänna villkor.

Inledning

Dessa allmänna villkor gäller för tjänsten ”Hyra av container” som kunden sluter med Avfallsbolaget, vid beställning via www.avfallsbolaget.se eller på annat sätt via Avfallsbolaget. Genom att placera en beställning hos Avfallsbolaget accepterar kunden dessa villkor och förbinder sig därigenom att följa dessa. Om dessa villkor inte accepteras, får kunden inte köpa, använda eller på något sätt nyttja tjänsterna.

De allmänna villkoren publiceras alltid uppdaterade på www.avfallsbolaget.se. Avfallsbolaget förbehåller sig även rätten att neka enskilda personer och företag att ta del av uppgifter och nyttja tjänsterna på webbplatsen www.avfallsbolaget.se. Det är Avfallsbolaget som ensamt avgör vem som får nyttja tjänsterna.

Dessa villkor gäller mellan Avfallsbolaget och kund. Avfallsbolaget är ett företag med företagsuppgifter som kan läsas här

1. Tjänstebeskrivning

1.1 Tjänsten ”Hyra av container” med fast pris inkluderar utställning, hämtning, hyra av container samt hantering av avfallet. Mer information om denna tjänst finns på www.avfallsbolaget.se.

2. Allmänna villkor

2.1 Dessa särskilda villkor utgör avtalet mellan Avfallsbolaget och kunden för tjänsten ”Hyra av container”, såvida inget annat avtalats skriftligen mellan parterna. Avfallsbolagets Allmänna Villkor gäller också utöver dessa villkor för ”Hyra av container”.
2.2 Avfallsbolaget reserverar sig för eventuella fel i tjänsteinformationen.

3. Beställning och avbeställning

3.1 Kunden måste vara minst 18 år och får inte ha förvaltare för att kunna beställa hos Avfallsbolaget.
3.2 Genom att genomföra en beställning accepterar kunden Avfallsbolagets avtalsvillkor och samtycker till att nödvändiga kontaktuppgifter registreras i Avfallsbolaget kundregister.
3.3 Avbeställning av tjänsten måste ske under kontorstid, senast kl. 12.00 dagen innan avtalad utställning eller hämtning.
3.4 Avbeställning sker endast via telefon till Avfallsbolagets kundtjänst.
3.5 Beställningar och avbeställningar via telefon kan göras till Avfallsbolaget kundtjänst under deras ordinarie öppettider, vilka finns angivna på www.avfallsbolaget.se under ”Kontakta oss”. Beställningar via internet kan göras dygnet runt.
3.6 Sedvanlig kreditprövning genomförs. Vid negativt resultat förbehåller sig Avfallsbolaget rätten att neka uppdraget, även om beställningen redan har accepterats.

4. Kundens ansvar

4.1 Kunden ansvarar för att vägen fram till arbetsplatsen eller anvisad uppställningsplats är farbar och fri från hinder, så att Avfallsbolagets kan utföra tjänsten utan problem. Detta innebär bland annat att:

  • Parkering ska vara tillåten på uppställningsplatsen.
  • Vägen ska vara minst 3 meter bred.
  • Det ska vara fri höjd om minst 4,5 meter.
  • Det ska finnas 10 meter fri väg framför containern.
  • Vägen ska klara en tung lastbil, minst en BK 1 väg, enligt trafikförordningen.

 

4.2 Om containern placeras på annan plats än kundens privata tomt, är kunden ansvarig för att ansöka om och erhålla tillstånd för placeringen samt att betala eventuella avgifter.
4.3 Kunden ansvarar för eventuell skada på transportväg eller uppställningsplats. Avfallsbolaget har rätt att avbryta tjänsten om det bedöms finnas risk för skada på person eller egendom.
4.4 Om Avfallsbolaget vid ankomst inte kan utföra tjänsten eller om platsens beskaffenhet väsentligt försvårar utförandet, debiteras kunden för tjänsten i sin helhet.
4.5 Kunden är ansvarig för allt som placeras i containern under hela hyresperioden, oavsett vem som lägger dit det. Vilka avfallstyper som inte får placeras i containern anges under punkt 7.1 och i sorteringsanvisningarna på Avfallsbolagets hemsida. Vid felsortering kommer Ragn-Sells att debitera en avgift.
4.6 Kunden ska lämna korrekta och fullständiga uppgifter om avfallets ursprung, sammansättning, egenskaper, vikt, volym, etc. Om avfallet inte stämmer överens med lämnade uppgifter har Avfallsbolaget rätt att kräva ersättning för eventuella extrakostnader och merarbete.
4.7 Kunden ska följa trafiksäkerhetsregler vid lastning: Maxlast för varje container anges innan beställningen. Containern får inte fyllas över kanten.
4.8 Kunden är ansvarig för eventuella skador på Avfallsbolagets egendom under den tid den är i kundens vård.

5. Avfallsbolagets ansvar

5.1 Avfallsbolaget utför hämtning och leverans på helgfria vardagar mellan kl. 06.00-22.00, om inte annat avtalats eller om trafikbegränsningar förhindrar arbete under dessa tider.
5.2 Om en beställning läggs före kl. 12.00, kan utställning ske tidigast nästföljande arbetsdag. Om beställningen läggs efter kl. 12.00 är den tidigaste utställningsdagen två arbetsdagar efter beställningsdatum.
5.3 Avfallsbolaget ansvarar för att arbetet utförs med de resurser som rekommenderas av deras personal, under förutsättning att kunden har lämnat korrekt information om uppdragets förutsättningar.
5.4 Om det uppstår en avvikelse som hindrar utförandet av beställningen, ska Avfallsbolaget kontakta kunden och informera om situationen.

6. Fakturering och betalning

6.1 Betalningsvillkoren är 15 dagar mot faktura eller förskottsbetalning. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift enligt lag samt dröjsmålsränta.

7. Avfall som inte ingår i tjänsten Hyra av container

7.1 Hushållsavfall, flytande avfall, elektronik och farligt avfall får inte placeras i containern (se Sorteringsinstruktioner för Container Fast Pris). Ytterligare information om vad som klassas som farligt avfall och hushållsavfall finns på Naturvårdsverkets hemsida.

8. Reklamationer och tvister

8.1 Reklamationer ska omgående anmälas till Avfallsbolaget.

9. Behandling av personuppgifter

9.1 Avfallsbolaget sparar kundens namn, adress och andra kontaktuppgifter för planering, genomförande och uppföljning av kontakten med kunden.
9.2 Personuppgifterna sparas så länge de är aktuella och under den tid kunden har en pågående relation med Avfallsbolaget, samt en period därefter för att kunden ska kunna dra nytta av kundfördelar.
9.3 Kunden har rätt att skriftligen begära information om hur deras personuppgifter behandlas.
9.4 Kunden kan när som helst kontakta Kundservice för att rätta eller radera felaktiga uppgifter.
9.5 Kunden kan när som helst meddela Kundservice skriftligen om de motsätter sig att deras personuppgifter används för marknadsföringsändamål. Uppgifterna kommer då att spärras för sådan användning. Kunden kan också begära att personuppgifter inte lämnas ut till tredje part för marknadsföring. Om kunden vill avsluta kundrelationen, uppmanas de att meddela detta till Avfallsbolaget så att kunduppgifterna kan raderas.

Ska du hyra container?

Hyr avfallscontainer enkelt online.